دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
از سوی ریاست دانشگاه؛
انتصاب مدیر جدید امور فرهنگی
از سوی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی؛
زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد اعلام شد
به همت معاونت فرهنگی؛
جشن عید غدیر خم برگزار شد
به قلم دکتر اکبر باقری؛ مشاور عالی ریاست در امور پژوهشی:
غدیر در روزگار ما!
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان:
عید غدیر خم، عید الله الاکبر است
قابل توجه دانشجویان دانشکده زن و خانواده؛
دوره مجازی آمادگی آزمون اخذ پروانه مشاوره خانواده قوه قضائیه
معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی خبر داد؛
پذیرش دانشجوی بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع دکتری

وجود ذهنی از نگاه موافقان و منکران

 
تاریخ انتشار: 1399/04/26    

وجود ذهنی از نگاه موافقان و منکران

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو مسلم بالویی با عنوان «وجود ذهنی از نگاه موافقان و منکران» روز پنجشنبه 26 تیرماه 1399 در دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو مسلم بالویی با عنوان «وجود ذهنی از نگاه موافقان و منکران»، دکتر حمیدرضا خادمی به عنوان استاد راهنما و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا مصطفی‌پور به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

بحث از وجود ذهنی از جمله مسائلی است که در بستر فلسفه اسلامی به آن پرداخته شده است. ابن‌سینا با طرح این مسئله آغازگر سنتی شد که بعدها به دست فیلسوفانی هم‌چون خواجه نصیرالدین طوسی، میرداماد، ملاصدرا، ملا هادی سبزواری و علامه طباطبایی بالنده شد. وجود ذهنی در فلسفه اسلامی همواره مخالفینی نیز داشته است. از جمله این مخالفان می‌توان به ملا رجبعلی تبریزی و علیقلی بن قرچغای خان اشاره کرد. تبریزی با توجه به اشکالاتی هم‌چون انطباق کبیر در صغیر به انکار وجود ذهنی می‌پردازد و قائل شدن به این نظریه را شنیع می‌داند. قرچغای خان نیز از جمله کسانی است که تلقی رایج از وجود ذهنی را نپذیرفته و قائل به نوعی نظریه شبح شده است. میرداماد و شاگردش از مثبتان وجود ذهنی هستند اما ادله‌ای که برای اثبات وجود ذهنی اقامه کرده‌اند، متفاوت است. از میان متفکرانی که نام بردیم، تنها ملاصدرا است که به صورت جدی درگیر ادله و اشکالات وجود ذهنی شده و تفاوت و تمایز آن را با علم مشخص کرده است.

بحث از وجود ذهنی همواره با اشکالاتی روبه‌رو بوده است. معروف‌ترین این اشکال‌ها قرار گرفتن صورت ذهنی تحت دو مقوله متمایز است. با توجه به جواب‌هایی که به این اشکال می‌دهند، مکاتب فکری مختلف پدید آمده است. در میان این متفکران تنها ملاصدرا است که به این مکاتب می‌پردازد و به آن‌ها جواب درخور می‌دهد. صدرا با توجه به تفکیک حمل شایع و اولی که از استاد خود میرداماد آموخته بود به حل این اشکال پرداخته است.


برچسب ها : پایان نامه, کارشناسی ارشد, وجود ذهنی, مسلم بالویی, دانشکده فلسفه

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز