دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
پیام تسلیت روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب؛
حادثه تروریستی کابل، به‌دور از هر نوع انسانیت و مدنیت است
به قلم حسن طاهری دانش‌آموخته دانشگاه ادیان و مذاهب؛
هیمالیای انسانیت و شرف
معاونت پژوهشی دانشکده شیعه‌شناسی برگزار می‌کند:
اهمیت روش در مطالعات شیعه‌شناسی با تکیه بر تحقیقات استوارت
یادداشتی از دکتر سید حسن اسلامی؛
دین و تکامل: مرور کتاب
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب:
قدس، آرمان امت اسلامی است
به قلم دکتر حمید بخشنده:
شهید و شهادت

سیمای پرهیزکاران: سه ویژگی

 
تاریخ انتشار: 1400/01/26    

سیمای پرهیزکاران: سه ویژگی

دکتر حمید بخشنده عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی به مناسبت ماه مبارک رمضان، به تبیین سه ویژگی پرهیزکاران از منظر دین پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

دکتر حمید بخشنده عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی به مناسبت ماه مبارک رمضان، به تبیین سه ویژگی پرهیزکاران از منظر دین پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَ الْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (آل عمران، ١٣۴)

متقين كسانى هستند كه در راحت و سختی انفاق مى‌كنند و خشم خود را فرو مى‌برند و از خطاى مردم مى‌گذرند؛ و خدا افراد نيكوكار را دوست دارد.

 

1.  تقوا از انفاق جدا نيست: «اُعدّت للمتّقين الّذين ينفقون...». شرط لازم برای انفاق، سخاوت است نه ثروت. بنابراین، به خاطر داشته باشیم که نه در حال رفاه، از محرومان غافل باشيم و نه در تنگدستی.

ممکن است گفته شود: انسان در حال تنگدستى چگونه مى‌تواند انفاق کند؟ پاسخ روشن است: زیرا اولاً افراد تنگدست نیز به مقدار توانایى مى‌توانند در راه کمک به دیگران انفاق کنند. ثانیاً انفاق منحصر به مال و ثروت نیست بلکه هرگونه موهبت خدادادى را شامل مى‌شود، خواه مال و ثروت باشد، یا علم و دانش، یا مواهب دیگر.

 

2. پیغمبر اکرم(ص) مى‌فرماید: «مَنْ کَظَمَ غَیْظاً وَ هُوَ قادِرٌ عَلى إِنْفاذِهِ مَلاَ َهُ اللّهُ أَمْناً وَ اِیْماناً»: آن‌کس که خشم خود را فرو ببرد، با این که قدرت بر اِعمال آن دارد، خداوند دل او را از آرامش و ایمان پر مى‌کند (کافى، جلد ۲، صفحه ۱۱٠). این حدیث مى‌رساند که فرو بردن خشم، اثر فوق العاده‌اى در تکامل معنوى انسان و تقویت روح ایمان دارد.

هم‌چنین امام صادق(ع) فرمودند: هيچ بنده‌اى نيست كه خشم خود را فرو ببرد، مگر آن‌كه خداوند عزت او را در دنيا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «والكاظمين الغيظ... و اللّه يحبّ المحسنين». اين پاداش فرو بردن آن خشم است. (كافى، ج ٢، ص ١١٠)

 

3. به دنبال صفت عالى خویشتن‌دارى و فرو بردن خشم، صفت عفو و گذشت بیان شده است. فرو بردن خشم، بسیار خوب است اما به تنهایی کافى نیست زیرا ممکن است کینه و عداوت را از قلب انسان ریشه‌کن نکند؛ در این حال براى پایان دادن به حالت عداوت باید  فرو بردن خشم توأم با عفو و بخشش گردد. بدین ترتیب، تقوا، از سعه صدر و عفو جدا نيست؛ و در عفو کردن شخصِ خطاكار نیز ايمان او شرط نيست: «العافين عن الناس». اما باید توجه داشت که در اینجا منظور گذشت و عفو از کسانى است که شایسته آن‌اند نه دشمنان خون‌آشامى که گذشت و عفو باعث جرأت و جسارت بیشتر آنها در ستمکاری مى‌شود.

بر این اساس، باید گفت انفاق به نیازمندان و فرو بردن خشم و گذشت از خطاى مردم، از مصاديق نيكوكارى است و «اللّه يحب المحسنين». هم‌چنین شخص باتقوا منزوى نيست، بلكه با اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت مى‌كند: «ينفقون، كاظمين، عافين».

 

منابع:

تفسیر نمونه، آیت‌الله مکارم و دیگران، ج ٣، صص ١١٧- ١١٩.

تفسیر نور، محسن قرائتی، ج ١، ص ٣٢٠.


برچسب ها : حمید بخشنده, دانشگاه ادیان و مذاهب

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.